Alexandru Stânean, CEO Grupul TeraPlast: Avem un Grup diversificat și acum urmează o etapă de consolidare în paralel cu dezvoltarea viitoare prin noi investiții și M&A

Alexandru Stânean, CEO Grupul TeraPlast: Avem un Grup diversificat și acum urmează o etapă de consolidare în paralel cu dezvoltarea viitoare prin noi investiții și M&A

Chiar dacă Grupul a înregistrat la finele primelor şase luni din 2023 o pierdere de 998.000 lei, faţă de un profit de 16 milioane lei în perioada similară din 2022, directorul general Alexandru Stânean crede că „perspectivele arată bine, în pofida unui început de an dificil. Nu urmărim dezvoltarea cu orice preț, vrem să creștem sustenabil. Avem produse care înglobează până la 100% material reciclat, iar întreg business-ul de reciclare s-a triplat în ultimii ani. În viitor vom crește și ponderea energiei regenerabile cu o nouă centrală fotovoltaică. Viitorul este al celor care se dezvoltă cu responsabilitate față de mediu și comunități, care au un sistem de guvernanță bine pus la punct, care au o viziune orientată spre creștere, care integrează principiile de dezvoltare durabilă în business. Pentru noi aceasta este calea de urmat”.

interviu-teraplast-dezvoltare

(INTERVIU PUBLICAT ÎN SUPLIMENTUL „PIAȚA DE CAPITAL” AL REVISTEI PIAȚA FINANCIARĂ, AUGUST 2023)

Pierderea raportată de companie pentru primul trimestru a fost surprinzătoare, într-un context în care evoluții negative/sub așteptări ale piețelor specifice au provocat contracții ale cifrei de afaceri și/sau profitabilității, față de perioada similară din 2022. Cum arată anul 2023 față de buget și care ar fi principalele elemente care ar putea devia compania de la obiectivele planificate pentru 2023 și 2024?

A fost un început de an mai dificil, dar deja resimțim o îmbunătățire a rezultatelor. Prima parte a anului a fost bugetată cu volume mici, iar evoluția din primele 2 trimestre a fost conform așteptărilor din această perspectivă. În trimestrul 2 am înregistrat profit de 1,6 milioane de lei, ceea ce a redus rezultatul negativ la final de semestru până la 990 mii de lei. Diviziile de Instalații, Reciclare și Granule au rezultate solide. Mare parte din pierderea consolidată a fost generată de Ambalaje flexibile și Ferestre și Uși. Încă sunt sub potențial, dar spre exemplu în luna iunie segmentul de Ambalaje a avut EBITDA la nivel de „break-even” și în lunile care vor urma vom vedea alte îmbunătățiri.

Operaționalizarea liniei de ambalaje s-a suprapus cu un climat extern foarte complicat, afectat de inflație și de instabilitate macroeconomică și geopolitică. Sunt frâne puternice pentru orice business, însă ne adaptăm și lucrăm pentru a diminua cât mai mult impactul. Așadar, pentru a compensa subperformanța diviziilor am avut o politică de eficientizare operațională, iar rezultatele încep să se vadă din evoluția T2/2023. Avem așteptări pentru o accelerare în partea a doua a anului în condițiile în care este ultimul an de derulare a Programului Operațional Infastructură Mare și ar trebui să avem o accelerare a lucrărilor publice. În primele 6 luni ale acestui an s-au atribuit licitații publice pentru un număr de 339 de lucrări cu o valoare de 6,2 miliarde de lei, din care 3,2 miliarde de lei din POIM. Pe lângă sumele din POIM, s-au alocat și 5 miliarde de lei din Anghel Saligny către primării care acum trebuie și ele să dea drumul la lucrări. Perspectivele arată bine, în pofida unui început de an dificil.

Nu lăsăm un context mai puțin prielnic să ne deraieze de la obiectivele majore, consolidăm  business-urile existente, ne extindem prin investiții în noi capacități de producție, creștem exporturile și analizăm operațiuni M&A. Avem o strategie ambițioasă de dezvoltare, cu accent pe creșterea solidității, a rezilienței afacerilor, iar prin tot ce facem vrem să creăm valoare pentru acționari pe termen lung.

Cum afectează inflația ridicată profitabilitatea TeraPlast? Cum ar putea fi afectată cererea pentru produsele TeraPlast în condițiile unui nivel sensibil mai ridicat al inflației și dobânzilor în următorii ani, comparativ cu situația de până în 2021?

Noi am cunoscut chiar două fenomene total opuse în această perioadă; inflația și deflația. Inflația a corectat cererea, resimțim efectul, în special pe segmentul Ferestre și Uși, unde se observă o scădere a vânzărilor în special în zona de retail. Exporturile acestei divizii au cunoscut o contracție pe care încercăm să o compensăm parțial prin piața internă.

Am avut și reversul medaliei, cu scăderi abrupte ale cotațiilor la materiile prime, pe măsură ce piața a cunoscut un influx de mărfuri extra-comunitare la prețuri mici, dar nu numai. Efectul a fost că marjele operaționale ale diviziei Granule s-au redus considerabil, iar reciclarea a pierdut din competitivitate. În aceste condiții, strategia noastră a fost de a conserva cota de piață în așteptarea unor perioade mai bune. Acestea vor veni. Economia este ciclică până la urmă. Am traversat perioade dificile în trecut, avem o echipă de management cu experiență. Știm ce avem de făcut și până acum am reușit să gestionăm factorii externi. Desigur, nu există soluție magică, una care să aducă imunitate absolută. Încercăm să minimizăm impactul și avem lecțiile trecututului bine învățate.

Cum arată perspectivele liniilor de afaceri ale TeraPlast și care ar fi obiectivele orientative pentru grup în următorii trei-cinci ani? 

În ultimii 5 ani am făcut investiții de aproape 400 milioane de lei și am devenit cel mai mare procesator de polimeri din centrul și sud-estul Europei. Dacă discutam de această perspectivă acum 5 ani când am început să conturăm strategia pentru acest obiectiv, țintele puteau să pară nerealiste, dar am ajuns aici. Am ieșit din business-uri mature când era momentul ca acestea să își continue dezvoltarea diferit față de restul portofoliului, iar aici mă refer la divizia Steel, unde exit-ul a fost făcut la momentul oportun, și ne-am concentrat pe ceea ce știm să facem cel mai bine: procesare de polimeri, cu un portofoliu mult mai diversificat. Am extins capacități de producție pentru a servi mai bine piața (țevi din PVC, PP, PE), am construit fabrici și divizii noi în grup (TeraBio, TeraDuct, NeoTer) și am investit în integrarea dezvoltării durabile în business-urile noastre, integrare care aduce beneficii directe în evoluția afacerilor.

Avem un Grup diversificat și acum urmează o etapă de consolidare în paralel cu dezvoltarea viitoare prin noi investiții și M&A. Obiectivele noastre vizează zone precum creșterea exporturilor, conservarea poziției de lider de piață acolo unde o avem și câștigarea de cotă de piață acolo unde încă nu suntem încă lideri. Scopul este să avem un portofoliu echilibrat, care generează valoare pentru parteneri, acționari și angajați.

Nu urmărim dezvoltarea cu orice preț, vrem să creștem sustenabil. Avem produse care înglobează până la 100% material reciclat, iar întreg business-ul de reciclare s-a triplat în ultimii ani. În viitor vom crește și ponderea energiei regenerabile cu o nouă centrală fotovoltaică. Viitorul este al celor care se dezvoltă cu responsabilitate față de mediu și comunități, care au un sistem de guvernanță bine pus la punct, care au o viziune orientată spre creștere, care integrează principiile de dezvoltare durabilă în business. Pentru noi aceasta este calea de urmat.

Citește întreg interviul aici.

Te-ar putea interesa

Abonează-te la newsletter

Fii la curent cu ofertele noastre și tutorialele din grupul TeraPlast