
Bistrița, 13 mai 2025
Grupul TeraPlast, cel mai mare procesator de polimeri din Europa de sud-est, anunță rezultatele financiare consolidate pentru primul trimestru din 2025, marcând o evoluție solidă, de două cifre, atât din punct de vedere al veniturilor, cât și al profitabilității. Această creștere vine pe fondul unui mix de factori strategici: integrarea achizițiilor recente, eficientizarea operațională și consolidarea prezenței pe piețele externe, dar și datorită efectului de bază.
„Începutul anului 2025 arată un Grup TeraPlast întărit, mai mare și mai puternic, cu o amprentă extinsă pe piețele europene. Creșterile de două cifre în vânzări și profitabilitate sunt rezultatul concret al deciziilor strategice de internaționalizare. Începem să arătăm acționarilor efectele măsurilor de eficientizare operațională implementate în ultima perioadă și a investițiilor masive făcute în ultimii ani. Incertitudinea din aceste zile ne validează strategia de extindere regională și vom continua să ne concentrăm eforturile spre creșterea afacerilor și capitalizarea oportunităților. Așa cum am arătat și în trecut, avem curaj și ne bazăm pe experiența acumulată, disciplină financiară și un plan de dezvoltare atent calibrat”, a declarat dl Bogdan Crăciunaș, Director Financiar al Grupului TeraPlast.
Rezultate consolidate T1 2025:
Cifra de afaceri a Grupului a atins 249,2 milioane de lei în trimestrul 1 al anului curent, în creștere cu 41% față de 176,8 milioane de lei în aceeași perioadă din 2024. EBITDA a crescut cu 76%, ajungând la 21 milioane de lei, de la 11,9 milioane de lei în T1/2024. Marja EBITDA consolidată s-a îmbunătățit cu 1,7 pp, de la 6,7% la 8,4%. Profitul net la nivel consolidat a fost de 1,2 milioane de lei în T1/2025, față de o pierdere de 2,5 milioane de lei în T1/2024.
Vânzările cantitative au crescut cu 25%, de la peste 23 de mii de tone în primul trimestru din 2024, la aproape 30.000 tone în primul trimestru al anului curent. Marja brută a crescut cu 41% valoric, de la 64,3 milioane de lei în T1/2024, la 90,8 milioane de lei în T1/2025, și a fost de 36% în trimestrul 1 din 2025 - la același nivel cu T1/2024.
Vânzările în afara României au reprezentat 38% din cifra de afaceri consolidată, în urcare de la 17% în T1/2024. În sumă absolută acestea s-au triplat, pe fondul extinderii geografice a Grupului, de la 31 de milioane de lei în T1/2024, la 95 milioane de lei în T1/2025, ceea ce este în linie cu strategia de internaționalizare a vânzărilor grupului și de reducere a dependenței de o singură piață.
sume în mii lei | T1/2025 | T1/2024 | Variație T1/'25 vs T1/'24 |
Cifra de afaceri, | 249.223 | 176.841 | 41% |
din care | |||
Instalații* | 178.563 | 121.930 | 46% |
Granule* | 24.906 | 20.501 | 21% |
Ambalaje* | 34.795 | 24.014 | 45% |
Ferestre* | 10.959 | 10.396 | 5% |
Marja brută | 90.819 | 64.274 | 41% |
EBITDA, din care | 21.026 | 11.931 | 76% |
Marja EBITDA Grup | 8,4% | 6,7% | |
Instalații | 18.148 | 11.997 | 51% |
Marja EBITDA | 10,2% | 9,8% | |
Granule | 2.687 | 2.279 | 18% |
Marja EBITDA | 10,8% | 11,1% | |
Ambalaje | 197 | -2.822 | 107% |
Marja EBITDA | 0,6% | -11,8% | |
Ferestre | -7 | 478 | -101% |
Marja EBITDA | -0,1% | 4,6% | |
Rezultat net | 1.196 | -2.526 | 147% |
*Segmentul Instalații include sistemele complete pentru instalații ale TeraPlast, Grupul Wolfgang Freiler, Palplast Moldova și PVC-ul reciclat micronizat al TeraPlast Recycling. Segmentul Granule include granulele PVC ale TeraPlast și granulele reciclate ale TeraPlast Recycling. Segmentul Ambalaje include ambalajele flexibile ale TeraBio Pack, folia stretch Opal și Optiplast (Croația). Segmentul Ferestre include ferestrele și ușile TeraGlass. |
Evoluția segmentelor:
Instalații: 72% din veniturile Grupului
Creșterea accelerată a segmentului de instalații s-a datorat în primul rând cererii de pe piețele externe, unde consolidarea Grupului Wolfgang Freiler și începerea producției în fabrica din Zsámbék au fost principalele motoare ale creșterii volumelor. Acestea, la rândul lor, au contribuit și la o îmbunătățire a marjelor.
Piața din România are o cerere solidă, în ușoară creștere față de anul trecut, alimentată de proiectele de apă canal, finanțate prin fonduri europene (PNRR și PDD), dar și fonduri guvernamentale (Anghel Saligny). O sursă semnificativă a creșterii cererii pe piața națională, față de anul trecut, vine din zona rețelelor de gaz datorită proiectelor finanțate cu fonduri europene. În același timp, un neajuns al pieței interne este decontarea cu întârziere a lucrărilor clienților, finanțate prin programul Anghel Saligny. În baza informațiilor publice disponibile, plățile urmează să fie aduse la zi la mijlocul lunii mai.
Granule: 10% din veniturile Grupului
Exporturile segmentului Granule și-au menținut trendul pozitiv, crescându-și cota de piață, în timp ce în România condițiile de piață au fost similare cu 2024.
Ferestre: 4% din veniturile Grupului
Segmentul a avut o evoluție moderată pe fondul sezonalității, a creșterii prețurilor unor materii prime și a presiunii pe prețuri. Spre deosebire de T1/2024, în primul trimestru din 2025, clienții DIY au avut o pondere mai mare în mixul de clienți, aceștia punând presiune pe prețuri și aplicând o strategie de acumulare de stocuri. În același timp, costurile cu materiile prime, în special sticla, au crescut, influențând negativ marjele. Cererea pentru lucrări de reabilitare este în creștere, ceea ce va reechilibra mixul de clienți, însă specificul sezonier al proiectelor va face ca impactul pozitiv să fie vizibil din T2.
Ambalaje: 14% din veniturile Grupului
Creșterea segmentului de ambalaje s-a datorat cu precădere consolidării Optiplast. Piața rămâne într-un context incert, având evoluții neuniforme din cauza volatilității de pe piața materiilor prime. Cu toate acestea, măsurile de eficientizare operațională implementate își arată efectele: în contextul ameliorării profitabilității Opal și TeraBio Pack, precum și a consolidării Optiplast, noua subsidiară din Croația, EBITDA segmentului a trecut în teritoriul pozitiv în primul trimestru. Cu toate acestea, provocările nu s-au încheiat, deoarece business-ul de ambalaje încă trece printr-o perioadă de reorganizare atât la nivel de management, cât și la nivel operațional, în scopul creșterii profitabilității.
Despre Grupul TeraPlast
Grupul TeraPlast este cel mai mare procesator de polimeri din Europa de Sud-Est. Grupul este compus din companiile TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack, Palplast Moldova, companiile Grupului Wolfgang Freiler (Austria și Ungaria), Optiplast Croația, companiile Aquatica Experience Group și Somplast.
Din 2 iulie 2008, TeraPlast SA este listată la Bursa de Valori București sub simbolul TRP. Acțiunile companiei sunt incluse în indicele de referință BET al Bursei de Valori București, în indicii Small Cap și Global All Cap ai FTSE Russell și în indicii MSCI Frontier IMI.